­

TANDEXTRACTIES ALGEMEEN EN SPECIAAL

Soms is het onmogelijk nog een tand te redden, noch met vulling noch met kronen, en moet de tand getrokken (geëtraheerd) worden.

We kunnen een onderscheid maken tussen een gewone extractie of een gecompliceerde, misschien zelfs chirurgische extractie.

Chirurgische extracties worden bij voorkeur uitgevoerd door een mond-, kaak- en aangezichtschirurg (MKA-arts).

Afhankelijk van de uitgebreidheid van de extracties kan dit onder lokale verdoving of onder narcose tijdens een dagopname.

Speciale voorzorgen dienen genomen te worden bij patiënten met een uitgebreid medicijn gebruik.

Alle in te nemen medicijnen moeten vooraf vermeld worden op het anamneseformulier tijdens de eerste consultatie.

Bij ingewikkelde extracties wordt meestal een spoelmiddel, een pijnstiller en een antibioticum voorgeschreven, dit om napijn en eventuele ontsteking na de extractie te voorkomen.

De medicatie start men best meteen voor dat de verdoving is uitgewerkt (2 tot 4 uur).

Eventuele na bezwaren die kunnen optreden na het verwijderen wortelresten en/of tanden en kiezen:

• Napijn gedurende 3 tot 5 dagen
  • Dikke wang
  • Koorts
  • Beperkte mondopening (trismus)
  • Moeilijk slikken en keel- en oorpijn

Deze bijverschijnselen zijn geen reden tot ongerustheid; tenzij de klachten toenemen in plaats van afnemen. Volg zorgvuldig de nazorg instructies die de behandelende tandarts U geeft.

Tandextracties van door- gebroken tanden worden niet terugbetaald door het ziekenfonds tussen 18 en 55 jaar.